fbpx
Personlig udvikling

Stop overtænkning!

“Du har tanker, du har haft tanker, og du vil blive ved med at have tanker – men du er ikke dine tanker”

Lad os sige, at de sidste 3 år, har du brugt sammenlagt 3 timer om dagen, på at bekymre dig over ting, som du ikke indflydelse har på. Det vil sige du har brugt sammenlagt omkring 3.000 timer på at tænke.

Vi har ofte en ide om at vi kan tænke os frem til en løsning på alle livets problemer, men ofte bliver tankerne en del af problemet.

Det er vigtigt at forstå, at vi selv har har mulighed for at skrue ned for disse tankeprocesser.

At få en oplevelse af, at have en vis kontrol over vores egen psyke, er afgørende.

Ikke kontrol over livet, fortiden eller fremtiden, men over selve tænkningen.

Det er ikke hensigten at afvise, eller prøve at undertrykke dine tanker, men simpelthen henvise dem til et andet tidspunkt.

Kommer der en tanke som du ikke har lyst til at have på besøg lige nu, så registrerer du tanken, og henviser den til det tidspunkt som du har afsat tid til at tænke i.

Der kan være tidspunkter hvor du ikke har lyst til at tænke eller bekymre dig. Tankerne kan hvivle så meget, at der kommer en reaktion, som gråd eller voldsom vrede.

Her kan du henvise dine tanker til f.eks. kl. 20.15 når du er færdig med at putte børn og har mere overskud til at tage dig af tankerne. Du kan sætte tid på, f.eks. 15min. og når tiden er gået, så afslutter du. Har du brug for at tænke mere over det samme, så henvis igen til et tidspunkt hvor du har overskud til at tænke.

På den her måde, møder du dig selv på en nænsomt, og ved ikke at blive fanget i tankespind og overtænkning, kan der undgåes voldsomme følelsesmæssige reaktioner, som alligevel ikke fører noget godt med sig.

Mød dine tanker, anderkend dem, og afsæt tid til dem – når det passer dig, og du har overskud♥︎

Kærligst Anna

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *