fbpx
  • Personlig udvikling

    Stop overtænkning!

    “Du har tanker, du har haft tanker, og du vil blive ved med at have tanker – men du er ikke dine tanker”

    Lad os sige, at de sidste 3 år, har du brugt sammenlagt 3 timer om dagen, på at bekymre dig over ting, som du ikke indflydelse har på. Det vil sige du har brugt sammenlagt omkring 3.000 timer på at tænke.

    Vi har ofte en ide om at vi kan tænke os frem til en løsning på alle livets problemer, men ofte bliver tankerne en del af problemet.

    Det er vigtigt at forstå, at vi selv har har mulighed for at skrue ned for disse tankeprocesser.

    At få en oplevelse af, at have en vis kontrol over vores egen psyke, er afgørende.

    Ikke kontrol over livet, fortiden eller fremtiden, men over selve tænkningen.

    Det er ikke hensigten at afvise, eller prøve at undertrykke dine tanker, men simpelthen henvise dem til et andet tidspunkt.

    Kommer der en tanke som du ikke har lyst til at have på besøg lige nu, så registrerer du tanken, og henviser den til det tidspunkt som du har afsat tid til at tænke i.

    Der kan være tidspunkter hvor du ikke har lyst til at tænke eller bekymre dig. Tankerne kan hvivle så meget, at der kommer en reaktion, som gråd eller voldsom vrede.

    Her kan du henvise dine tanker til f.eks. kl. 20.15 når du er færdig med at putte børn og har mere overskud til at tage dig af tankerne. Du kan sætte tid på, f.eks. 15min. og når tiden er gået, så afslutter du. Har du brug for at tænke mere over det samme, så henvis igen til et tidspunkt hvor du har overskud til at tænke.

    På den her måde, møder du dig selv på en nænsomt, og ved ikke at blive fanget i tankespind og overtænkning, kan der undgåes voldsomme følelsesmæssige reaktioner, som alligevel ikke fører noget godt med sig.

    Mød dine tanker, anderkend dem, og afsæt tid til dem – når det passer dig, og du har overskud♥︎

    Kærligst Anna

  • Personlig udvikling

    Din krop kan klare mere end den kan tåle…

    Læs lige overskriften igen….

    Giver det mening?

    Jeg oplever ofte, at når tingene går rigtig godt, så brokker jeg endnu mere på programmet, lige indtil det ikke går godt længere.

    Dét der sker er, at jeg til sidst bliver syg.

    Det tager så nogle dage og få tingene til at køre, og så kører jeg samme tur igen.

    Jeg har gentaget denne adfærd i mange år, og er nu endelig ved at lære mig selv at kende. Selvom der er lang vej endnu, så husker jeg at stoppe op når det går godt, og faktisk kigger på hvorfor jeg har det rigtig godt.

    Og det har jeg fordi, jeg har tid til mig selv, tid til de ting som giver mig energi og overskud.

    Og hvorfor er det så svært at trække i håndbremsen når tingene kører for stærkt?

    Fordi vi kan klare det hele, men kroppen og hjernen kan ikke tåle det.

    Emnet “stress” er tabubelagt, og mange siger det ikke kan ramme dem, lige indtil det en dag rammer dem.

    Jeg vil også gerne alting, men har været nødt til, at være skarp på hvad der giver mening i lige netop mit liv.

    Jeg brugte f.eks. rigtig meget energi på at lave mad, fordi jeg ikke er ret god til det, så nu får vi måltidskasser. Og det fungerer ☺️

    Det er bare én af de ting jeg har ændret på, og det har virkelig gjort en forskel.

    Nu har jeg meget mere tid til at være sammen med min datter, i stedet for at skulle handle og lave mad når vi har fri fra job og børnehave.

    Dette er bare et eksempel på, at hvis man ændrer bare 1 ting, kan det have kæmpe stor indflydelse på ens overskud.

    Vi behøver ikke være gode til alt, og det er faktisk helt okay at give slip, og acceptere at vi ikke kan nå det hele.

    Håber dette lille skriv kan inspirere til, at det faktisk kan være sundt for dig, at springe over hvor gærdet er lavest ❤️

    Kærligst Anna